Badkuip vullen of leeg laten lopen
Jouw levensgeluk kun je verbeelden met een bad gevuld met water. Als het bad vol is dan ben je gelukkig. Is het bad leeg dan ben je ongelukkig.
Dus wat maakt dat je levensgeluk groter wordt (kraan staat open)? En wat zorgt er voor dat dit geluk afneemt (de afvoer staat open)? Met deze oefening ga je aan de slag, eerst individueel, later gezamenlijk.
Stappenplan
Stap 1 Houd een brainstorm sessie met jezelf. Neem tien minuten de tijd om na te gaan wat jouw levensgeluk doet toenemen. Pak je werkboek er bij en schrijf die factoren op die je geluk doen toenemen. Waarom is dit het geval? Op welke factoren heb jij zelf invloed en op welke niet? Schrijf op hoe dit werkt voor jou.
Stap 2 Doe hetzelfde, maar nu tegenovergesteld. Neem 10 minuten de tijd om op te schrijven wat jouw levensgeluk doet afnemen, en waarom. Op welke factoren heb jij zelf invloed? Schrijf op hoe dit werkt voor jou.
Stap 3 Bespreek jouw resultaten met 1 of 2 klasgenoten. Stel vragen als iets niet duidelijk is voor jou. Maar doe dit wel op een respectvolle manier. Je hebt hiervoor circa 10-15 minuten.
Stap 4 Je rondt dit onderwerp weer af met een persoonlijke reflectie. Pak je werkboek er bij en rondt deze oefening af.
Leerdoelen
Het leerdoel van deze les is drieledig.
- Bewust worden van de belangrijkste factoren die jouw levensgeluk positief of negatief beïnvloeden.
- Inzicht krijgen in de redenen waarom dit het geval is en grip krijgen op de "kraan" en de "afvoer".
- Begrip krijgen / empathie tonen voor factoren die het levensgeluk beïnvloeden van vrienden/vriendinnen/klasgenoten.
Programma (2 lesuren)
Het programma van deze les beslaat in totaal 2 lesuren.
- In het eerste uur staat de "badkuip" centraal en wordt aandacht besteed aan het leggen van verbanden en het schrijven van een persoonlijke toelichting.
- In het tweede uur wordt de "kraan en afvoer van de badkuip" gedeeld met 1 of 2 vrienden / vriendinnen / klasgenoten. Alle leerlingen/studenten schrijven hun belangrijkste individuele inzichten op van deze oefening. Deze kunnen in de klas worden gedeeld als dit veilig genoeg voelt.
- De les wordt afgesloten met een evaluatie/reflectie aan de hand van de gestelde leerdoelen. Alles wordt beschreven in het persoonlijk meesterschap dagboek.