Levenslijn tekenen
Alle leerlingen/studenten gaan aan de slag met het maken van hun eigen levenslijn (bron).
Het tekenen van een levenslijn kan helpen zicht te krijgen op belangrijke onderwerpen en verbanden in jouw leven. Op een levenslijn teken je belangrijke periodes en momenten, zowel positief als negatief. Voor het maken van een eigen levenslijn heb je een aantal dingen nodig. Allereerst is het fijn om er even goed voor te gaan zitten op een rustige plek; je hebt dus tijd nodig. Daarnaast heb je dit formulier nodig, een wit vel papier en pennen/stiften in verschillende kleuren.
Stappenplan
Stap 1 Houd een brainstorm sessie met jezelf. Neem minimaal tien tot vijftien minuten de tijd om in belangrijke momenten uit jouw leven op te schrijven. Denk hierbij aan hoogte- en dieptepunten, maar ook rustige, stabiele periodes in je leven. Het is goed te onthouden dat het gaat om momenten of periodes die belangrijk waren voor jóu, andermans mening maakt hierbij niet uit. Schrijf dus alles op wat in je opkomt.
Stap 2 Teken nu een lijn in het midden van een (groot) vel. De lijn deel je vervolgens op in periodes van één jaar. Maak eerst één algemene levenslijn. Ga vervolgens, per onderdeel van je leven (familie, vrienden, school, hobby, sport, gezondheid e.d.) een verschillende (kleur) lijn tekenen. Ook hierbij geldt: er is geen goed of fout. Geef vervolgens de gebeurtenissen van stap 1 een plaats op de levenslijn. Hoe verder het punt boven of onder de lijn ligt, hoe ingrijpender/belangrijker deze gebeurtenis is geweest voor jou. Verbind vervolgens de punten met elkaar, ofwel in één lijn, of in meerdere gekleurde lijnen om de verschillende domeinen te onderscheiden. Hieronder zie je hier een tweetal voorbeelden van.
Stap 3 Nu je je levenslijn(en) hebt getekend is het tijd om deze eens nader te bekijken. Kijk hierbij naar wat je opvalt in de vorm van de lijn(en). Herken je een patroon of verband?
Als je meerdere lijnen hebt getekend kun je nagaan of lijnen elkaar raken, kruisen of juist gelijk lopen. Kijk ook eens naar de hoogte- en dieptepunten. Wat maakte dit hoogte- en dieptepunten voor jou? Wat heb je hieruit meegenomen?
En ook: wat zijn de belangrijkste thema’s uit de levenslijn(en) voor jou? Schrijf een samenvatting van jouw bevindingen over jouw levenslijn(en). Wat neem je mee uit deze oefening? Vermeld alles in jouw Persoonlijk Meesterschap dagboek.
Stap 4 Deel jouw levenslijn met één of meer vrienden/vriendinnen/klasgenoten (als dit veilig genoeg voelt voor jou). Leg aan elkaar uit hoe jullie levenslijnen lopen en wat hiervan de oorzaken zijn. Stel vragen als iets niet duidelijk genoeg is. Heb begrip voor hoogte- én dieptepunten.
Leerdoelen
Het leerdoel van deze les is drieledig.
- Ten eerste bewust worden van alle positieve en negatieve gebeurtenissen in je eigen leven.
- Ten tweede het verkrijgen van inzicht in mogelijke oorzaak-gevolg relaties in je eigen leven.
- Ten derde begrip krijgen / empathie tonen voor gebeurtenissen in het leven van vrienden/vriendinnen/klasgenoten.
Programma (4 lesuren)
Het programma van deze les beslaat in totaal 4 lesuren.
- In het eerste uur staat het tekenen van de eigen levenslijn centraal.
- Het tweede uur wordt besteed aan het leggen van verbanden en het schrijven van een persoonlijke toelichting.
- In het derde uur worden de levenslijnen gedeeld met vrienden/vriendinnen/klasgenoten. Alle leerlingen/studenten schrijven hun belangrijkste inzichten op van deze oefening. Deze kunnen in de klas worden gedeeld als dit veilig genoeg voelt.
- De les wordt afgesloten met een evaluatie/reflectie aan de hand van de gestelde leerdoelen. Alles wordt beschreven in het persoonlijk meesterschap dagboek.