Wie ga jij vandaag een geluksmomentje bezorgen?

Iemand een geluksmomentje bezorgen. Het is vaak heel simpel, maar krachtig tegelijk. Een kaartje sturen naar je zieke tante. Op visite bij die eenzame buurvrouw. Boodschappen doen voor je oma die slecht ter been is of gewoon op straat een gesprek aangaan met een plaatselijke dak- of thuisloze.


Vandaag gaan jullie iemand gelukkig maken. En je maakt zelf uit wie dit is en wat je voor hem of haar gaat doen. Hiervoor wordt de klas opgedeeld in groepen van 4 tot 5 leerlingen/studenten. In deze groepen deel je je ideeën met elkaar (iedereen schrijft eerst zijn of haar idee op), maak je actieplannen (met het hele team of opgesplitst in 2-3 tallen) en deel je jullie voornemens met de anderen in de klas. Als de leraar/docent het een goed idee vindt kun je aan de slag en heb je toestemming om de school te verlaten.


Aandachtspunten zijn:

  • Wees respectvol, ook als het niet jouw eigen idee is!
  • Maak foto's / video (als mensen hier geen bezwaar tegen hebben)
  • Hou de tijd in de gaten. De docent geeft aan hoe laat jullie uiterlijk weer terug op school worden verwacht.
  • Verdeel de taken over alle teamleden (iemand die de foto's/video maakt, iemand die de tijd bewaakt etc.)

Leerdoelen

Het leerdoel van deze les is drieledig.

  1. Het ontwikkelen van empathie door jezelf in een ander te verplaatsen (wie kan jij op een simpele manier gelukkig maken?).
  2. Het open staan voor initiatieven van anderen (iedereen kan zijn of haar idee delen).
  3. Leren samenwerken.

Programma (4 lesuren)

Het programma van deze les beslaat in totaal 4 lesuren.

  • In het eerste uur ga je in teamverband aan de slag met het bedenken van wat je gaat doen en met wie. Je bedenkt in teams van 4 - 5 welke actie(s) je gaat doen (alleen of met maximaal 2 of 3 tegelijk). Dit werkt het best als iedereen in het team eerst zijn of haar eigen idee opschrijft en dat deze vervolgens stuk voor stuk met elkaar worden gedeeld waarna gezamenlijk het beste idee wordt gekozen en kort uitgewerkt in een actieplan.
  • In het tweede en derde uur gaan jullie het geluksmomentje uitvoeren. Je hebt toestemming om hiervoor de school te verlaten (met toestemming van de leraar/docent!). Kom op tijd weer terug.
  • In het vierde uur worden de resultaten met elkaar gedeeld. De les wordt afgesloten met een evaluatie/reflectie aan de hand van de gestelde leerdoelen. Alles wordt beschreven in het persoonlijk meesterschap dagboek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
nl_NLNederlands