Workshop 4: Jongeren en Persoonlijk Meesterschap
Jongeren van verschillende leeftijden en verschillende achtergronden geven tijdens deze workshop hun perspectief op het thema van de dag: Persoonlijk Meesterschap.
In de ochtend voorafgaand aan de dag van de Lerende Organisatie werken de jongeren met Peter Senge aan het thema. Peter zal ze inspireren en Guus Geisen onderzoekt met de jongeren met behulp van de tools van systeemdenken het thema. Tijdens de workshop in de middag delen de jongeren de inzichten die ze hebben opgedaan tijdens de ochtend. Wat betekent persoonlijk meesterschap voor ons? Waarom is het belangrijk om als jongere persoonlijk meesterschap te ontwikkelen? Hoe geef je het vorm en inhoud en wat doe je dan in deze tijden van grote veranderingen?
Guus Geisen werkt al jarenlang met jongeren aan complexe vraagstukken uit de wereld van volwassenen. Elke keer weer blijkt dat jongeren ertoe in staat zijn en dat ze volwassenen aan het denken kunnen zetten met hun frisse en vernieuwende perspectief. Hoe vaak moeten jonge professionals zich aanpassen aan het bestaande systeem voordat ze serieus genomen worden en gezien worden? Jongeren leven dichter bij de toekomst dan de meer ervaren volwassenen en die hebben meer levenservaringen waarmee we een gouden combinatie hebben.
Tijdens de workshop delen de jongeren hun perspectief op persoonlijk meesterschap, waarom zij het belangrijk vinden, hoe je het kunt ontwikkelen en wat je gedrag kan zijn in het proces. Ook laten ze zien hoe ze tijdens de ochtend tot deze inzichten zijn gekomen. Het gebruik van de tools en het werkproces kan in elke organisatie toegepast worden. Je gaat als deelnemer niet alleen genieten van de ervaringen van de jongeren. Je leert ook hoe je een complex vraagstuk met je team kunt onderzoeken en dat kun je de volgende dag toepassen in je eigen organisatie.
Deze workshop is dus niet alleen bedoeld voor mensen uit het onderwijs. Ja, we laten zien dat het leerproces in het onderwijs anders ingericht kan worden. Maar wat we vooral willen laten ervaren is dat jongeren een belangrijke bijdrage kunnen leveren aan het onderzoeken van de huidige complexe werkelijkheid en hoe we daar als volwassenen anders mee kunnen omgaan, in welke organisatie je ook werkt.