Drawing lifeline

All pupils/students will start working on creating their own lifeline (source).


Het tekenen van een levenslijn kan helpen zicht te krijgen op belangrijke onderwerpen en verbanden in jouw leven. Op een levenslijn teken je belangrijke periodes en momenten, zowel positief als negatief. Voor het maken van een eigen levenslijn heb je een aantal dingen nodig. Allereerst is het fijn om er even goed voor te gaan zitten op een rustige plek; je hebt dus tijd nodig. Daarnaast heb je deze instructies nodig, een wit vel papier en pennen/stiften in verschillende kleuren.

Step-by-step plan

Step 1 Houd een brainstorm sessie met jezelf. Neem minimaal tien tot vijftien minuten de tijd om alle belangrijke momenten uit jouw leven op te schrijven. Denk hierbij aan hoogte- en dieptepunten, maar ook rustige, stabiele periodes in je leven. Het is goed te onthouden dat het gaat om momenten of periodes die belangrijk waren voor jóu, andermans mening maakt hierbij niet uit. Schrijf dus alles op wat in je opkomt. 

Step 2 Teken nu een lijn in het midden van een (groot) vel. De lijn deel je vervolgens op in periodes van één jaar. Maak eerst één algemene levenslijn (zie het voorbeeld hieronder). Ga vervolgens, per onderdeel van je leven (familie, vrienden, school, hobby, sport, gezondheid e.d.) een verschillende (kleur) lijn tekenen (zie het andere voorbeeld hieronder). Ook hierbij geldt: er is geen goed of fout. Geef vervolgens de gebeurtenissen van stap 1 een plaats op de levenslijn. Hoe verder het punt boven of onder de lijn ligt, hoe ingrijpender/belangrijker deze gebeurtenis is geweest voor jou. Verbind vervolgens de punten met elkaar, ofwel in één lijn, of in meerdere gekleurde lijnen om de verschillende domeinen te onderscheiden. Hieronder zie je hier een tweetal voorbeelden van.

Step 3 Now that you have drawn your lifeline(s), it is time to take a closer look at them. Look at what you notice in the shape of the line(s). Do you recognize a pattern or connection?

If you have drawn multiple lines, you can check whether the lines touch, cross or are parallel. Also look at the highs and lows. What made these highs and lows for you? What did you take away from this?

And also: what are the most important themes from the lifeline(s) for you? Write a summary of your findings about your lifeline(s). What do you take away from this exercise? Mention everything in your Personal Mastery journal.

Step 4 Deel jouw levenslijn met één of twee vrienden/vriendinnen/klasgenoten (als dit veilig genoeg voelt voor jou). Leg aan elkaar uit hoe jullie levenslijnen lopen en wat hiervan de oorzaken zijn. Stel vragen als iets niet duidelijk genoeg is. Heb begrip en respect voor hoogte- én dieptepunten.


Learning objectives

The learning objective of this lesson is threefold.

  1. First, become aware of all the positive and negative events in your own life.
  2. Second, gaining insight into possible cause-effect relationships in your own life. 
  3. Third, gain understanding/show empathy for events in the lives of friends/girlfriends/classmates.

Programma (2 lesuren)

Het programma van deze les beslaat in totaal 2 lesuren.

  • In het eerste uur staat het tekenen van de eigen levenslijn centraal en wordt aandacht besteed aan het leggen van verbanden en het schrijven van een persoonlijke toelichting.
  • In het tweede uur worden de levenslijnen gedeeld met vrienden / vriendinnen / klasgenoten. Alle leerlingen/studenten schrijven hun belangrijkste inzichten op van deze oefening. Deze kunnen eventueel in de klas worden gedeeld als dit veilig genoeg voelt.
  • De les wordt afgesloten met een evaluatie/reflectie aan de hand van de gestelde leerdoelen. Alles wordt beschreven in het persoonlijk leiderschap dagboek.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>
en_GBEnglish (UK)