Badkuip vullen of leeg laten lopen
Jouw levensgeluk kun je verbeelden met een bad gevuld met water. Als het bad vol is dan ben je gelukkig. Is het bad leeg dan ben je ongelukkig.
Dus wat maakt dat je levensgeluk groter wordt (kraan staat open)? En wat zorgt er voor dat dit geluk afneemt (de afvoer staat open)? Met deze oefening ga je aan de slag, eerst individueel, later gezamenlijk.
Step-by-step plan
Step 1 Houd een brainstorm sessie met jezelf. Neem tien minuten de tijd om na te gaan wat jouw levensgeluk doet toenemen. Pak je werkboek er bij en schrijf die factoren op die je geluk doen toenemen. Waarom is dit het geval? Op welke factoren heb jij zelf invloed en op welke niet?
Step 2 Doe hetzelfde, maar nu tegenovergesteld. Neem 10 minuten de tijd om op te schrijven wat jouw levensgeluk doet afnemen, en waarom. Op welke factoren heb jij zelf invloed?
Step 3 Bespreek jouw resultaten met 1 of 2 klasgenoten. Stel vragen als iets niet duidelijk is voor jou. Maar doe dit wel op een respectvolle manier. Je hebt hiervoor circa 10-15 minuten.
Step 4 Je rondt dit onderwerp weer af met een persoonlijke reflectie. Pak je werkboek er bij en rondt deze oefening af.
Learning objectives
The learning objective of this lesson is threefold.
- Ten eerste bewust worden van de belangrijkste factoren die jouw levensgeluk positief of negatief beïnvloeden.
- Ten tweede inzicht krijgen in de redenen waarom dit het geval is en grip krijgen op de "kraan" en de "afvoer".
- Ten derde begrip krijgen / empathie tonen voor factoren die het levensgeluk beïnvloeden van vrienden/vriendinnen/klasgenoten.
Program (4 lessons)
The program of this lesson covers a total of 4 lessons.
- The first hour focuses on drawing your own lifeline.
- The second hour is spent making connections and writing a personal explanation.
- In the third hour, the lifelines are shared with friends/girlfriends/classmates. All pupils/students write down their most important insights from this exercise. These can be shared in class if this feels safe enough.
- The lesson is concluded with an evaluation/reflection based on the set learning goals. Everything is described in the personal mastery diary.