DAG VAN DE LERENDE ORGANISATIE

Keynote: Margaret Wheatley

8 april 2024 (9.45 - 17.00 uur)
Hogeschool Windesheim, Zwolle 

Leiderschap. Als je het even niet weet....

Onze samenleving kenmerkt zich door veranderingen die zich steeds sneller opvolgen. Veranderingen die systemen omver werken en chaos creëren. Te midden van die chaos staan wij als mens. Of we nu medewerker zijn, of echtgenoot, ouder, manager, directeur; bij ons allemaal groeit het bewustzijn van (persoonlijk) leiderschap. Daarbij groeit ook het besef dat we het vaak gewoon even niet weten. Tijdens deze Dag van de Lerende Organisatie gaan we samen aan de slag met dit thema. Wat doen leiders op momenten dat ze het niet weten? Wat kun jij zelf doen als je het even niet weet? Hoe doe je dat? 

Keynote Margaret Wheatley

Meg Wheatley schrijft, onderwijst en spreekt over radicaal nieuwe praktijken en ideeën voor organiseren in chaotische tijden.

Haar nieuwste boek: Who do we choose to be staat centraal tijdens deze dag, waarbij we werken aan de drie thema's: Facing Reality (de realiteit onder ogen zien), Claiming Leadership (opstaan), Restoring Sanity (creëren en helen).

Zij is online live aanwezig (lang reizen is vanwege haar gezondheid niet mogelijk).

Kies twee van de vier workshops + twee online sessies voor later

Er is zoveel te bespreken over Leiderschap. Als je het even niet weet.... dat één dag gewoon niet genoeg is. Daarom hebben we besloten om enkele workshops ook online in mei en juni aan te bieden. Kies dus vooral voor 8 april de workshops die alleen op deze dag worden aangeboden. 

Zo kun je maar liefst 4 workshops volgen voor dezelfde prijs! 

Interactie en reflectie

Uit de evaluatie van vorig jaar bleek er meer behoefte te zijn aan contact en reflectie met de deelnemers. Leren doe je immers van en met elkaar. We nemen tijdens deze dag dan ook tijd om te reflecteren, in kleinere of grotere groepen. Ook is er ruimte om je even terug te trekken in de stilteruimte.  Wij doen dit vanuit vier uitgangspunten. Ik in relatie tot mezelf, ik in relatie tot de ander, ik in relatie tot het systeem en ik in relatie tot het nu. 

Mede mogelijk gemaakt door Hogeschool Windesheim
Lectoraten Sociale Innovatie & Een Leven Lang Ontwikkelen


Programma

9.00 uur  - Inloop, mogelijkheid voor netwerken en ochtendmeditatie

9.45 uur  - Welkom en check-in

10.00 uur - Keynote Margaret Wheatley: who do we choose to be (opname speciaal voor deze gelegenheid)

11.00 uur  - Pauze

11.15 uur    - Eerste ronde workshops


12.30 uur - Lunchpauze


13.30 uur - Tweede ronde workshops

14.45 uur - Pauze en naar plenaire zaal

15.00 uur - Margaret Wheatley live (online keynote) + reflectie van de dag


17.00 uur - Nazit, met hapje en drankje

18.00 uur - Einde

Keuze uit 8 workshops

1. De realiteit onder ogen: drie inspirerende verhalen (ochtend)

In deze TEDx- achtige setting vertellen drie mensen over wat hebben ze meegemaakt, wat het teweeg heeft gebracht en welke betekenis dit nu heeft in hun leven.


Na elk verhaal is er gelegenheid om vragen te stellen, van gedachten te wisselen en een dialoog aan te gaan.


3 inspirerende mensen

3 bijzondere verhalen

3 persoonlijke én maatschappelijke onderwerpen.

Laat je inspireren en tot denken aanzetten door deze drie sprekers!


Ed Bijman is architect en in 2010 door een ongelukkige val in een rolstoel terechtgekomen. Het heeft hem, zijn visie en zijn werk veranderd. Nu richt hij zich op het ontwerpen van aangepaste woningen én adviseert over toegankelijkheid van (openbare) gebouwen.


Willemijn Ahlers kwam op haar 54e uit de kast als transgender. Ze werkte toen ruim 30 jaar bij de politie en was de tweede Nederlandse transgender in een uniform ooit. Zij is sindsdien altijd ‘in gesprek’ gebleven en blijft dat als transgender ambassadeur tot op de dag van vandaag doen.


Daniël Gellvoet woont in een woongroep voor mensen met autisme. Hij is hoofdrolspeler in de film KAIN, geïnspireerd op zijn leven, hoe hij vaak voelt dat hij als ‘niet normaal’ wordt gezien en ongewild buiten de maatschappij wordt geplaatst. Ervaar zelf zijn ‘non-filter’ en connectie.


host: Nicolette Groen

2. Who do students choose to be? (ochtend) 


In deze workshop vertellen studenten van Windesheim jongeren over het inrichten en vormgeven van de toekomst vanuit een duurzaam perspectief.


We werken samen aan het doel:

"Wat betekent het voor een leider als je werkt aan een business innovatie en het moet verbonden worden aan duurzaamheid (SDG)? Wie jij wil zijn als mens en als professional (IDG) en in verbinding met de gemeenschap (Burgerschap), als je ‘het’ even niet weet?"


De studenten werken vanuit het kader van een lerend perspectief en met agile methodieken zoals dat in hun opleiding aangeboden wordt. Daarnaast maken ze gebruik van het kader van de ‘Warriors for the Human Spirit’. 


Wat neem je mee uit deze workshop:

  • De tools, instrumenten en methodieken die helpend zijn als je ‘het’ niet weet
  • Ideeën voor duurzame ontwikkelingen die je kunt toepassen
  • Het kader en de tools van de ‘Warriors for the Human Spirit’
  • De samenhang tussen de Sustainable Development Goals (SDG), de Inner Development Goals (IDG) en Burgerschap.
  • Het besef dat het betrekken van jongeren bij innovaties een verrijking is voor de ontwikkelingen waar we samen voor staan.


hosts:

Rieneke Zijlstra, Windesheim

Guus Geisen, Stichting Organisatie Leren

3. Leercultuurscan

Hoe leren de medewerkers in jouw organisatie? Hoe ontwikkelen ze zichzelf? En hoe worden ze daarin precies gestimuleerd? In een werkomgeving waarin medewerkers continu gestimuleerd worden om te leren en te ontwikkelen, is er sprake van een ‘leercultuur’. En een sterke leercultuur is cruciaal voor de continuïteit van een organisatie en voor het behouden van medewerkers op de arbeidsmarkt. Diverse factoren als technologisering, automatisering en digitalisering zorgen ervoor dat organisaties zich continu moeten aanpassen aan veranderende situaties. Het vormgeven van leercultuur is cruciaal voor bedrijven die toekomstbestendig willen zijn.


Maar hoe krijg je dat als organisatie voor elkaar? In de praktijk merken we dat bedrijven het lastig vinden om met hun eigen leercultuur aan de slag te gaan. Dit was voor beide lectoraten Leven lang Ontwikkelen en Sociale Innovatie van hogeschool Windesheim en het lectoraat Employability Transition van Saxion aanleiding om te onderzoeken welke elementen cruciaal zijn voor een sterke leercultuur. Met de uitkomsten hiervan gaan we aan de slag in deze workshop.


Lees hier meer over de Leercultuurscan.


Door: Windesheim

4.Gedoe in je team, wat nu?! (ochtend)

Het liefste zou je in een team werken waar iedereen gewoon doet wat ie zou moeten doen. Zo’n team, dat is helaas meer uitzondering dan regel. Vaker is er gedoe in je team. En wat je ook probeert, aan welk touwtje je ook trekt, welke interventie je ook doet, telkens laait dat gedoe als een veenbrand weer op. Wat nu? Voor iedereen die het even niet meer weet, is deze workshop.


Eline Faber wordt vaak ingeschakeld bij teams of organisaties die een beetje vastgelopen zijn. In deze workshop gaat ze met de vraagstukken van de deelnemers aan de slag. Wat in elk geval aan de orde komt zijn de fases van verandering die teams doormaken in de onderstroom, hoe je dat irritante systemische geweten gaat herkennen, het belang van een constructief conflict en tips om duurzame afspraken te maken in je team.


Extraatje: deze workshop wordt ook online aangeboden, op 27 mei, 15.00 uur


Door: Eline Faber

5. Leidinggeven als Relationeel Proces: hoe Genarratief wil je zijn? (middag)

"We are not broken people. It’s our relationships that need repair. Relationships bring us back to health, wholeness, holiness. The critical action for leaders is to ensure that what gets set in motion at the start of an organizing effort is healthy. Sane leadership is developing the capacity to observe what’s going on in the whole system and then either reflect that back or bring people together to consider where we are now. This is working with emergence." ~ Margaret J. Wheatley

Cees Hoogendijk Mio (meester in ontwikkeling) nodigt je uit voor een dialogische rondleiding langs Connective Leadership, The Circle Way en Appreciative Inquiry, en beoogt jou onderweg Generativiteit te laten ervaren. Stuk voor stuk - zoals de subtitel van zijn boek Genarrative suggereert - “future forming practices for building better legacies”.


Komt dat mee-maken! Evident emergent.

junior-monnik 1: “Kijk, de vlag wappert.”

junior-monnik 2: “Nee joh, de wind wappert.”

senior-monnik: “Het is jullie geest die wappert.”


Meer informatie www.clmirror.org

Door: Cees Hoogendijk

6. Panelgesprek Leiderschap, als je het niet weet (middag)

In een panelgesprek met drie leiders / ervarings-deskundigen gaan we in gesprek over het thema 'leiderschap, als je het even niet weet'. 


De deskundigen zijn:

Dit wordt een interactieve sessie samen met de deelnemers in de zaal. 


De vragen die aan de orde kunnen komen in dit panelgesprek:

  • Wat neem jij waar in de realiteit waardoor het besef ontstaat dat ander leiderschap nodig is?
  • Waarvoor sta jij op als leider? 
  • Margaret Wheatley spreekt over Restoring Sanity: Zelf en samen creëren van de gemeenschap die vanuit heelheid kan werken. Heb jij zo’n gemeenschap die zich kenmerkt als een eiland van heelheid? Of werk jij hieraan? Hoe doe je dat? 
7. Lerende cultuur, hoe dan? 

 De afgelopen jaren heeft SOL Nederland onderzoek gedaan naar het hoe en waarom van een lerende cultuur. We hebben organisaties die werken aan een lerende cultuur (profit & non-profit) in meerdere landen bezocht om een beter inzicht te krijgen in de kenmerken hiervan en hoe je een dergelijke lerende cultuur kunt ontwikkelen.


De resultaten van dit onderzoek staan centraal in deze workshop. Je krijgt een goed idee van wat de karakteristieken van een dergelijke lerende cultuur zijn, hoe je een dergelijke lerende cultuur kunt opstarten, wat hierbij de rol/invloed is van de leidinggevende en op welke wijze dit verband houdt met “als je het even niet meer weet” (spoiler; het leren start met de acceptatie dat “het even niet meer weten” er mag zijn).


Door: Patrick Bijman

Lees hier meer over Lerende Cultuur

8. Talentbenuttingscan

Hoe wordt in jouw organisatie het aanwezige talent benut? En hoe goed doet jouw organisatie het in vergelijking met andere organisaties?


Medewerkers willen heel graag vanuit hun talent bijdragen aan de resultaten van de organisatie. Want daar krijgen ze energie en werkplezier van. En dat levert weer betere resultaten voor organisaties op. 


Het lectoraat Sociale Innovatie geeft een workshop over de talentbenuttingscan, waarbij organisaties kunnen onderzoeken in hoeverre ze voldoende gebruik maken van het talent van hun medewerkers, en welke interventies er nodig zijn om dit meer te kunnen doen.


Lees hier meer over de Talentbenuttingscan 


Door: Windesheim



Lees meer over wat onze visie is op de lerende cultuur


Stichting Organisatie Leren SOL Natuur



SOL kiest voor de systeembenadering vanuit het perspectief van de natuur. De natuur is één zelfsturend, lerend systeem. Vanuit deze systeembenadering ontwikkel je duurzaam een betekenisvolle leer- en werkomgeving waar medewerkers het fijn vinden om te werken, waar het veilig is om inzichten met elkaar te delen en waar verandering en vernieuwing veel gemakkelijker hun weg vinden door de organisatie. Het ontwikkelen en onderhouden van een cultuur van leren, als fundament voor het ontwikkelen van een lerende organisatie.

Praktische informatie 

Adres: 

Campus 2, 8017 CA ZWOLLE

Route (google maps)


Kosten evenement: 

345 euro ex. BTW 

Early bird (tot 1 maart aanmelden): 295 euro ex. BTW

Vragen? 

Heb je vragen over het evenement, de sprekers of de locatie? 

Neem contact op met Patrick Bijman, patrick.solnetherlands@gmail.com

Meld je aan voor de nieuwsbrief en ontvang direct het e-paper "The power of a Learning Culture" in je mailbox!

>
nl_NLNederlands