Stimuleer het leren in een hybride werkomgeving!

Veel organisaties hebben op dit moment een programma Hybride werken. Dit bestaat vooral uit de verbouwing van het kantoorgebouw en het aansluiten van alle medewerkers op een Officie 365 pakket of iets dergelijks, zodat medewerkers beter digitaal op elkaar aangesloten zijn. Oh ja, en dan is er naast Bricks en Bytes ook nog zoiets als Behavior. Maar dat kun je toch niet sturen, dus dat is een taak van de leidinggevende….

Beweging naar een hybride samenwerking

Het Behavior gedeelte van hybride werken neerleggen bij enkel de leidinggevende is ontzettend zonde. De beweging naar het hybride werken is namelijk bij uitstek geschikt om de samenwerking in je organisatie naar een hoger plan te brengen en zo beter aan te sluiten bij het nieuwe gedrag van medewerkers. Je hebt nu de kans om te bouwen aan een lerende cultuur. Tijds-en plaatsonafhankelijk samenwerken vraagt sowieso om experimenteren, evalueren en bijstellen; leren door te doen, dus.

Hybride samenwerking en de vijf disciplines van een lerende organisatie

Maar we zien bovendien voor alle vijf disciplines van de lerende cultuur kansen in de beweging naar een betere hybride samenwerking. Ga maar na:

• Door Corona zijn medewerkers lange tijd op zichzelf aangewezen geweest. Veel mensen hebben zichzelf beter leren kennen en hebben een manier van werken gevonden die past in hun werk-privé balans. Je zou kunnen zeggen dat het Persoonlijk Meesterschap daardoor is toegenomen.
  • Tijdens Corona is er best veel verloop geweest in functies, niet in de laatste plaats vanwege tekorten op de arbeidsmarkt. Het is voor organisaties van groot belang dat medewerkers weer worden meegenomen in een Gedeelde visie, zodat zij zich weer verbonden voelen met de organisatie als geheel. Welke verdiepende inzichten hebben de medewerkers ontwikkeld in de afgelopen maanden en wat betekent dat voor de gezamenlijke visie van de organisatie?
  • De verbinding binnen en buiten het team heeft door Corona schade opgelopen en je ziet dat veel medewerkers graag weer tijd en energie willen besteden aan het vergroten van de verbinding met de organisatie. Dit is de kans om Teamleren weer nieuw leven in te blazen.
  • Doordat teams lange tijd niet fysiek met elkaar konden verbinden, zijn er patronen en overtuigingen in systemen geslopen die niet zelden de onderstroom negatief beïnvloeden. Het is van belang om actief te gaan werken aan de Mentale modellen in het systeem (teams, de organisatie, projectgroepen e.d.).
  • Hybride werken is dus niet of Bytes, of Bricks, of Behavior: het gaat over een organisatieontwikkeling, of eigenlijk zelfs een systeemverandering: een nieuwe gedachte over werk en kantoor. Hybride werken zou je dus vanuit het Systeemdenken moeten benaderen.

Belangrijke factoren van een lerende cultuur

Een lerende cultuur heeft weinig te maken met het aanbieden van trainingen op een online leerplatform. Daar is echt wel wat meer voor nodig. Bevorder een lerende cultuur bijvoorbeeld door rekening te houden met de volgende factoren:

1. Creëer een psychologisch veilige omgeving: Zorg voor een veilige en ondersteunende omgeving waarin teamleden zich comfortabel voelen om vragen te stellen, fouten te maken en nieuwe ideeën te delen. Dit bevordert een cultuur waarin leren wordt aangemoedigd en gewaardeerd.
  2. Stimuleer kennisdeling: Moedig teamleden aan om kennis en ervaringen met elkaar te delen. Organiseer regelmatig sessies voor kennisdeling, zoals presentaties, workshops of interne trainingen. Dit bevordert een cultuur van samenwerking en helpt teamleden van elkaar te leren.
  3. Bied leermogelijkheden aan: Zorg voor verschillende leermogelijkheden, zoals interne trainingen, externe workshops of webinars. Moedig teamleden aan om deel te nemen aan professionele ontwikkelingsprogramma’s en bied ondersteuning bij het verkennen van nieuwe vaardigheden en kennisgebieden.
  4. Erken en beloon leren: Erken en beloon inspanningen en successen op het gebied van leren en ontwikkeling. Dit kan variëren van het delen van successen of juist het vieren van falen tijdens teamvergaderingen, tot het bieden van groeimogelijkheden en promoties op basis van individuele leerprestaties.

Leer jezelf naar een wendbare organisatie

Het bevorderen van een lerende cultuur vraagt om betrokkenheid en inzet van zowel de leider als de teamleden. Door een omgeving te creëren waarin leren wordt gestimuleerd en gewaardeerd, kun je de groei en ontwikkeling van individuen en het team als geheel bevorderen.

Wanneer medewerkers optimaal leren samenwerken in een hybride (tijds- en plaatsonafhankelijke) werkomgeving binnen een lerende cultuur, is een organisatie wendbaar en flexibel en klaar om de snel opvolgende ontwikkelingen in de buitenwereld het hoofd te bieden.

Wij ondersteunen organisaties bij het leren door te doen

Wil jij in jouw organisatie een meer lerende cultuur ontwikkelen, en kun je wel wat hulp gebruiken? Het SOL Development Team ondersteunt regelmatig bij het creëren van een meer lerende cultuur. Dit doen we door middel van een op maat gemaakt proces van enkele maanden tot een jaar, waarbij we samen met een groep medewerkers en managers aan de slag gaan met cases uit hun eigen praktijk. Geen nieuw project, geen aparte trainingen, geen hoge kosten, maar gewoon met een steuntje in de rug bij het leren door te doen.

En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!

Sharing is Caring 🙂