Hoe ontwikkel je een lerende cultuur?

Stichting Organisatie Leren - SOL - freerun

Lerende cultuur als basis voor empowerment? Of omgekeerd?

Stel je voor .....

Een wedstrijd-8 waarin twee man vol energie de goede kant op roeien. Vijf man doen niet echt hun best en peddelen een beetje mee. En de laatste roeier roeit zelfs hard de verkeerde kant op!

Dit is het beeld wat bij mij naar boven komt als de jaarlijkse onderzoeken naar ‘employee engagement’ weer binnenkomen.

Actively disengaged

Afgelopen maand was het weer zover. Amerikaans onderzoek, maar ik zie vergelijkbare voorbeelden in de wat grotere organisaties in Nederland. Of dit nu commerciële bedrijven zijn of organisaties in de zorg, onderwijs of (semi)overheid. Met steevast een beperkt aantal medewerkers die ‘engaged’ zijn en er vol voor gaan. Een grote tussengroep die ‘gewoon zijn werk doet’. Het werk inspireert niet of nauwelijks, maar er moet toch brood op de plank komen. En een minderheid die ‘actively disengaged’ is en regelmatig bewust een stok in het radarwerk steekt. Een veelvoorkomend patroon.

Het alternatief

Maar het kan ook anders. Onderzoek van Bersin & associates laat zien dat er een sterke relatie is tussen ‘employee engagement’ en een lerende cultuur. Slaag je er in om een lerende cultuur te ontwikkelen dan roeien zes van de acht roeiers keihard de goede kant op! Dat dit tot (veel) betere resultaten leidt, zal niemand verbazen.

Bijvoorbeeld, een groei van:

• 37% in arbeidsproductiviteit
  • 17% in winstgevendheid en
  • 46% in innovatiekracht (first to market).

Dat zijn nog eens cijfers! Daar kun je mee thuiskomen.

Kip of Ei?

De vraag is wel; bevordert een lerende cultuur empowerment? Of zorgt empowerment voor een lerende cultuur?

Wat wij zien is dat beide waar is. Het een versterkt de ander en omgekeerd. Vandaar dat de ontwikkeling van een lerende cultuur op een gegeven moment echt momentum krijgt en zich als een raket kan ontwikkelen.

We spreken op dat moment ook wel van "de magie van een lerende cultuur". Hierover meer in een volgende blog.

Hoe ontwikkel je een lerende cultuur?

Dan komt de grote vraag. Hoe doe je dat, een lerende cultuur ontwikkelen? Met name in een bestaande grote organisatie?

Hier is geen eenduidig antwoord op te geven.

Maar binnen de Society for Organizational learning hebben we in de (internationale) praktijk ervaren dat dit alleen mogelijk is:

• Als er sprake is van een integrale aanpak, met aandacht voor veranderingen op organisatie-, team- én individueel niveau;
  • als je dit organiseert vanuit de intrinsieke behoefte die ieder mens heeft om te leren (change from within);
  • als je er in slaagt om informeel leren om te zetten naar concrete gedragsverandering (gebaseerd op het 70:20:10 principe);
  • waarbij je gebruik maakt van praktische, eenvoudige en lang vol te houden tools en technieken en
  • als je als management continu werkt aan de creatie van een vertrouwde omgeving waarin ruimte is voor initiatieven, experimenten en (lerende) fouten.

Met  SOL Support bieden we een community of practice aan voor iedereen die zelf actief bezig is (of wil gaan zijn) met een lerende cultuur. Daarbij maken we gebruik van een internationaal ontwikkelde Massive Open Online Course (MOOC) "The magic of a Learning Culture".

Wil jij ook je kennis op dit gebied delen? Kijk dan verder op deze site.

We richten ons zowel op bedrijven/organisaties (vraagkant) als op adviseurs, trainers, coaches en onderzoekers (aanbodkant).

Patrick Bijman | Voorzitter Stichting Organisatie Leren | 27 april 2019

En, wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter onder deze post!

Sharing is Caring 🙂